czwartek, 14 kwietnia 2016

Sesje testowe i zaplecze techniczne

Tworzenie gry wymaga testów. Pomysły na grę, nawet jeśli są gruntownie przemyślane, rozpisane na papierze i "wypróbowane" w głowie, nawet jeśli przedyskutuje się je w gronie znajomych, są nadal bardzo dalekie od stania się grą. Władcy Otchłani to bardzo ambitny projekt i jako taki, wymaga szczególnie starannego podejścia.
W momencie gdy zdawało mi się, że mam w głowie konkretną wizję o co będzie chodziło w tej grze, jak wyglądać będzie świat, czym opisywane będą postacie i jak w ogólnym zarysie rozstrzygać będziemy sytuacje niepewne, zacząłem organizować sesje testowe. Obecnie jestem po dwóch sesjach testujących podstawowe rzuty i walkę wręcz. Do końca kwietnia zaplanowałem pięć kolejnych sesji i dwa dalsze scenariusze, a to dopiero początek.

W pierwszym etapie testy wyglądają następująco: 
  • Rozpisuję wolne dni i godziny i zapraszam wszystkich chętnych na sesje, w miarę możliwości po 4 osoby. Na razie udaje mi się zorganizować około 2 sesji tygodniowo, ale planuję zwiększyć tę częstotliwość.
  • Przygotowuję kilka gotowych, niedoświadczonych postaci (imię, cechy, parę zdolności - wraz ze zwięzłym opisem która cecha co oznacza i na co szczególnego pozwalają zdolności).
  • Rozpisuję szkic krótkiego scenariusza - ot, parę scen, imion i pomysłów na mapie myślowej.
  • Ponieważ na razie prowadzę jednostrzałówki, nie przejmuję się kto dokładnie będzie kiedy grał, zależy mi tylko aby ten sam gracz nie brał dwukrotnie udziału w tym samym scenariuszu, a jednocześnie aby jak najwięcej grup rozegrało każdy z przygotowanych scenariuszy.
  • Nagrywam dźwięk z każdej sesji (za wyraźną zgodą wszystkich uczestników), aby móc później przypomnieć sobie wszystko, czego nie zdążę zanotować.
  • Gdy gracze przychodzą, dostają losowe postacie i mogą się wymieniać lub pociągnąć nową z puli jeśli otrzymana postać im nie do końca pasuje. 
  • Na początku opowiadam o najważniejszych zasadach, wykonujemy kilka rzutów "na sucho" aby gracze zaznajomili się z kostkami i z możliwościami swoich postaci. Proszę też graczy o zadawanie pytań i notowanie uwag podczas sesji.
  • Prowadzę przygotowany scenariusz, tak aby rozegrać przynajmniej wprowadzenie i choć jedną pełną scenę. Zapisuję każdy pomysł i wniosek, jaki mi się nasunie i każdą wątpliwość, jaką podsuną mi gracze.
  • Pod koniec sesji odpowiadam na pytania graczy i zbieram ich finalne sugestie.
W toku tych prac korzystam regularnie z różnych aplikacji webowych i mobilnych. Zapewne o wielu z nich słyszeliście, ale zawsze jest szansa że na takiej liście skorzystacie - są to naprawdę przydatne narzędzia dla twórcy. Lecimy więc (kolejność przypadkowa):
  1. Blogger. Platforma blogowa, a więc notatnik online, w którym można na szybko pisać (i publikować) teksty z prostym formatowaniem, dodawać tagi, linki i ilustracje i przechowywać wiele wersji roboczych. Da się tworzyć w nim proste strony www oraz prowadzić blogi dla siebie, swojej grupy twóców/testerów czy potencjalnych fanów. Samodzielnie można pobawić się szablonem i przystosować wygląd strony do naszych potrzeb.
  2. Trello. Zaawansowane zarządzanie zadaniami (m. in. błyskawicznie tworzy listy rzeczy do zrobienia), ma opcje powiadomień, dodawania notatek i załączników do zadań - nadaje się także do współpracy grupowej nad projektem. 
  3. Mindmeister - świetne narzędzie do map myślowych, pozwala zorganizować proces wymyślania pomysłów i układania ich w hierarchię. 
  4. Evernote - notatnik z opcją wstawiania prostego formatowania, obrazów oraz odręcznych szkiców, kategoryzowania tekstów, dodawania odniesień i tagów (bezpłatna wersja wymaga dostępu do internetu).
  5. Doodle. Umawiacz, ułatwiający grupie osób znalezienie wspólnie pasujących terminów np. na spotkania projektowe lub sesje. Nie wymaga zakładania konta i działa naprawdę dobrze.
  6. Kalendarz Google - super pomoc dla wprowadzania wydarzeń cyklicznych i jednorazowych, z przypomnieniami lub bez. Można dodawać i ukrywać na jednym widoku różne kalendarze np. sprawy związane z pracą, studiami i różnymi projektami hobbystycznymi, a także powiązać go z wydarzeniami na Facebooku, urodzinami znajomych osób i świętami państwowymi.
  7. Draw.io - fajne narzędze online do tworzenia diagramów, prostych map wektorowych itp. rysunków. Na uwagę zasługuje wygodna opcja eksportu do formatów graficznych i, co ważne, do pliku PDF (grafika jest eksportowana w postaci wektorowej, przez co nie traci na jakości).
Wszystkie powyższe aplikacje działają w przeglądarce i na urządzeniach mobilnych. Napiszcie jeśli także z nich korzystacie, koniecznie podzielcie się też innymi, wartymi wypróbowania pomocami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz